Wat houdt de GDPR in voor online casino spelers

Wat verandert er met de nieuwe databeschermingswet (GDPR) bij het online gokken?

Vanaf vrijdag 25 mei treedt de nieuwe databeschermingswet (GDPR) in werking. In deze wet staan nieuwe normen omtrent de bescherming van de privacy van burgers, onder andere op het internet.

Een belangrijk gevolg van deze wet is dat marketingbureaus vanaf het moment van aantreden minder mogelijkheden hebben om gegevens van online klanten toe te passen op reclame uitingen. Wellicht dat je het al wist, maar de nieuwe databeschermingswet is een vervolg op de Wet Bescherming Persoonsgegevens die nu nog van kracht is.

Nieuwe wet voor elke Europese inwoner

De nieuwe databeschermingswet geldt voor iedere inwoner van het Europese continent. Zowel bedrijven die buiten als ook in Europa zijn gevestigd dienen zich hieraan te houden en dat is met het oog op online gokken en online casino’s een belangrijke nieuwe bladzijde. Op dit moment mogen bedrijven en online casino’s nog persoonsgegevens van online gokkers gebruiken om reclame op maat te maken; reclame waar jij precies op het juiste moment naar kijkt. De nieuwe wet zal gevolgen gaan hebben voor online casino’s en hoe deze nog wel, maar vaker juist niet gebruik mogen maken van persoonlijke gegevens van spelers.

GPDR
De online casino business is één van de gebieden waar klantgegevens wellicht het meest van belang zijn. Om te voldoen aan huidige wettelijke voorschriften dienen online casino’s er in het kort alles aan te doen om klantgegevens te verzamelen en de kans op witwaspraktijken zo klein mogelijk te houden. Daartegenover staat dan weer dat online casino’s dus niet te veel klantgegevens mogen gaan gebruiken voor reclame doeleinden; iets dat is opgenomen in de nieuwe databeschermingswet ‘GDPR’. De Europese Unie wil de nieuwe wet gebruiken om Europese burgers meer controle te geven over hun eigen gegevens.

De gevolgen voor jou als speler

Veel reclame omtrent online gokken vindt je zelf waarschijnlijk niet erg storend, zeker wanneer je een bonusaanbieding krijgt. Soms zal reclame van online casino’s je niet eens opvallen. Toch doen online casino’s vaak meer met je persoonlijke gegevens dan je zelf door hebt. Binnen de nieuwe wet krijg je als speler een scherper inzicht in datgene wat online casino’s wel én niet doen met je persoonlijke gegevens en dat vereist een meer open houding en transparantie van deze casino’s. Een ander punt is het nieuwe gegeven dat wanneer je stopt met het spelen in online casino’s jouw data niet voor eeuwig gebruikt mag worden voor reclame in wat voor vorm dan ook. Stel dat je al twee jaar weloverwogen bent gestopt met gokken, dan mag een casino je niet meer her-activeren om te gaan spelen. In veel gevallen dien je dit als speler zelf wel aan te geven bij het online casino.

Rechten van de speler

Transparantie vanuit online casino’s richting de klant is de sleutel van de nieuwe databeschermingswet. Casino’s dienen in de nieuwe situatie een redelijk en goed gecommuniceerd doel te hebben voor het gebruik van persoonlijke gegevens van jou als speler. Ben je het niet eens met de verwerking van bepaalde persoonlijke data, dan mag je dit bij het online casino aangeven. Dien je dit bezwaar in, dan mag het online casino jouw data niet meer gebruiken voor marketing gerelateerde doelen.

Wat betekent dit voor online casino’s?

Wat de nieuwe wet in ieder geval gaat betekenen voor online casino’s is een stuk meer papierwerk, een individuele aanpak per klant en minder mogelijkheden om op grote schaal reclame te maken. De manier waarop met persoonlijke data wordt omgesprongen zal helder moeten worden gecommuniceerd met iedere individuele speler, waarbij er ongetwijfeld personen gaan komen die het gebruik van persoonlijke data voor reclame als bezwarend ervaren. De relevantie van reclame zal omhoog gaan; spelers die reclame met persoonlijke informatie geen probleem vinden zijn een makkelijker target voor follow-up reclame.

De voor- en nadelen van de nieuwe databeschermingswet

Hoe dan ook, je krijgt als speler meer inzicht in welke persoonlijke data wordt gebruikt en in hoeverre dit resulteert in scherpe reclame. Een voordeel is dus dat je zelf mag bepalen hoe er met jouw persoonlijke informatie om wordt gesprongen, evenals de relevantie van reclame die je ontvangt. Een nadeel van de nieuwe wet is dat je als speler zelf meer te doen krijgt; wil je niet dat je persoonlijke gegevens worden gebruikt, dan dien je dit zelf aan te geven bij het online casino. De nieuwe databeschermingswet zal zeker zijn gevolgen hebben voor de online casino branche.

Ontvang 151 free spins!

Al wat je hoeft te doen om deze bonus in je mailbox te krijgen is je inschrijven voor onze nieuwsbrief met de beste casino bonussen en promoties. 7339 mensen gingen u voor!

We delen jou gegevens NOOIT met derden en je kan je op ieder gewenst moment uitschrijven.

Laat een reactie achter

Dit artikel is geschreven door:

Na een pokercarrière met hoogte en dieptepunten aan het begin van deze eeuw, vond Janneman zijn heil in de online casino's. Door het gebruik van casino bonussen kreeg die hobby steeds meer inhoud voor deze vijftiger. En nu deelt hij zijn kennis dus met u op bestecasinobonussen.nl middels nuttige reviews en artikelen.