Gokkasten zijn zeer winstgevende spellen voor zowel de online als fysieke casino's. Hoewel de meeste spelers weten dat deze gokkasten een enorm huisvoordeel hebben, blijven ze er toch op spelen. Spelen in een fysiek casino heeft een sociaal aspect dat online casino’s niet kennen. Je kunt met andere spelers een praatje maken of samen met vrienden spelen.
Onderzoekers op het gebied van gaming wetenschap en -psychologie begonnen eind jaren tachtig en begin jaren negentig met het publiceren van studies die enkele van de geheimen van de casino industrie aan het licht brachten. Spelontwikkelaars bouwden hun spellen zodanig dat spelers er langer op zouden spelen. Dat is tegenwoordig voor niemand meer een verrassing, maar toentertijd waren mensen nog behoorlijk naïef.
Internet bestond nog niet en de geheimen van de gokindustrie bleven daardoor lange tijd verborgen. Wie geluk had vond in de boekwinkels een eerlijk boek over gokken. Maar de meeste mensen hebben hun kennis over manipulatieve elementen waarschijnlijk uit tijdschriften of de krant gehaald. Tegenwoordig kijken we veel sceptischer naar wat we besteden aan een gokkast en wat het oplevert.
Iedereen verwacht te winnen
Onbewust denkt iedereen een keer een grote slag te zullen slaan. Ongeacht hoe vaak je ook tegen jezelf zegt dat je gewoon speelt voor je plezier. Logisch, want gokkasten betalen immers geld uit. Veel prijzen zijn echter gewoon pure verliezen, andere zijn simpelweg minder dure verliezen. Gokkasten zijn ontworpen om de verwachting dat je gaat winnen te versterken.
Verschillende onderzoeken, zoals die van de “Journal of Gambling Studies”, hebben aangetoond dat spellen deze verwachting creëren en versterken. Die studie evalueerde hoe multi-line video slot games “LDW's” (verliezen vermomd als overwinningen) gebruiken om spelers te verleiden langer te spelen.
Stel dat je een gokautomaatspel met 50 lijnen speelt en dat het €0,01 per winlijn vraagt. Het spel kan een prijs van €0,30 uitbetalen op een basisinzet van €0,50. Dat is feitelijk een verlies, maar het ziet eruit als een winst. Het spel kan zelfs zeggen: “je wint €0,30!”, waar eigenlijk gewoon “je verliest €0,20” zou moeten staan.
Elke draai levert bijna een winst op
Dit is een andere wat verouderde techniek die door spelontwikkelaars werd toegegeven tijdens een serie hoorzittingen van de Nevada Gaming Commission. Hierbij wordt een techniek genaamd clustering gebruikt om bijna-winsten te simuleren. Bij oudere gokkasten werden op de rollen (bestuurd door computerchips) twee van de drie winnende symbolen op één lijn gebracht. De derde rol stopte echter net onder de winlijn.
Sommige spellen waren ontworpen om te pauzeren op het winnende symbool en vervolgens omhoog of omlaag te rollen naar een lagere rol. Hetzelfde resultaat, maar met een tussenstap waarin men even het benodigde symbool ziet. Deze truc kwam tijdens de hoorzitting aan het licht en wordt niet meer gebruikt, mede omdat veel toezichthouders op kansspelen deze werkwijze hebben verboden.